May 31, 2020

Klubowa strona SMK

Opony asymetryczne są stosunkowo nowym wynalazkiem, ponieważ pojawiły się na rynku niespełna 15 lat temu. Przez ten czas zdobyły jednak ogromną popularność i dziś znajdują się w większości jeżdżących po drogach samochodów klasy średniej i wyższej. Czym dokładnie charakteryzuje się taka opona i czy faktycznie warto ją mieć w swoim samochodzie?

Czym jest opona asymetryczna?

Opona asymetryczna, czyli np. Dębica presto, to opona, która nie posiada jednolitego wzoru bieżnika. Rzeźba bieżnika po obu stornach opony jest inna. Strona wewnętrzna z reguły jest bardzo mocno ponacinania, natomiast te zewnętrzną jest gładsza. Celem tego jest zachowanie odpowiedniej przyczepności w różnych warunkach. Strona wewnętrzna ma za zadanie odprowadzać wodę, dzięki czemu lepiej pracuje ona podczas deszczu, natomiast strona zewnętrzna lepiej trzyma się w zakrętach, dzięki czemu auto pewniej prowadzi się na suchej nawierzchni.

Czy warto mieć taką oponę?

Kupując oponę asymetryczną, czyli np. Dębice presto, kupuje się oponę znacznie bardziej wszechstronną niż zwykłą oponę o jednolitym bieżniku. Nie tylko zapewnia ona lepsza przyczepność w różnych warunkach, lecz również jest wytrzymalsza, ponieważ opona asymetryczna wolniej zużywa swój bieżnik. Dodatkowo jest to opona cicha, a także bardziej ekonomiczna, ponieważ nie wpływa negatywnie na zwiększenie zużycia paliwa Jest to więc opona, którą z całą pewnością można polecić, nawet pomimo tego, że jest nieco droższa niż zwykła opona. Warto dołożyć nieco więcej i zwyczajnie mieć oponę lepszą pod każdy względem.

Opony