April 11, 2021

Klubowa strona SMK
Jak działają ładowarki samochodów elektrycznych?

Należy mieć świadomość, że ładowanie aut elektrycznych jest zdecydowanie prostsze niż mogłoby się wydawać. Służą do tego specjalnie przy stosowane ładowarki. Jakie możemy wyróżnić ich rodzaje?

Ładowarki samochodów elektrycznych AC

Koniecznie trzeba zdawać sobie sprawę, że ładowarki samochodów elektrycznych wspomnianego rodzaju ładują prądem zmiennym. Warto również zaznaczyć, że są znacznie wolniejsze w porównaniu do tych zasilanych prądem stałym. Nie można również zapomnieć, że wykorzystują napięcie 230V. Ponadto przy wykorzystaniu gniazda 230V albo 400V moc ładowania będzie wynosiła od 2 do 13 kW.

Godny uwagi jest fakt, że przy wykorzystaniu naściennej ładowarki z właściwym zabezpieczeniem ładowanie w domu będzie nie tylko i wyłącznie szybkie, ale również bezpieczne. Koniecznie trzeba zdawać sobie sprawę, że na rynku coraz częściej pojawiają się inteligentne systemy ładowania, a także zarządzania energią. Należy mieć świadomość, że mogą one bez żadnego problemu oddać energię skumulowaną w samochodzie do sieci domowej. W ten prosty sposób możliwe jest zrobienie prania czy nagrzanie wody w czajniku.

Ładowarki samochodów elektrycznych AC

Możliwe jest dzięki temu utrzymanie stabilności sieci. Warto wiedzieć, że z czasem mogą powstać także systemy związane z premiowaniem kierowców za oddawanie prądu do sieci. Oznacza to tym samym, że praktycznie każdy posiadacz samochodu będzie mógł być aktywnym uczestnikiem rynku energetycznego.

Ładowarki samochodów elektrycznych DC

Należy przede wszystkim mieć świadomość, że omawiany rodzaj ładowarek ładuje prądem stałym. Koniecznie trzeba również zaznaczyć, że są znacznie szybsze w porównaniu do ładowarek AC. Godny uwagi jest fakt, że nie tylko i wyłącznie wykorzystują one prąd zmienny, ale również przemieniają go na prąd stały.

Warto wiedzieć, że wspomniany rodzaj ładowarek DC pozwala na bardzo szybkie ładowanie baterii w pojeździe. Należy mieć świadomość, że ładowanie z DC powinno użytkownikowi zajmować od 15 minut do 2 godzin. Nie można oczywiście zapomnieć, że koszt związany z utrzymaniem szybkiej ładowarki powyżej 50 kW nie będzie należał do tanich. Zdecydowanie różni się bowiem od wspomnianych wcześniej ładowarek AC.

Ładowarki samochodów elektrycznych DC

Kierowcy powinni pamiętać, że ze względu na stosunkowo duże pobory prądu praktycznie każda prądu praktycznie każda ładowarka powyżej 50 kW jest podłączona w kraju do sieci średniego natężenia na taryfie C21. Oznacza to tym samym, że operatorowi energetycznemu trzeba płacić ponad 3 tysiące złotych na miesiąc od 1 ładowarki. Koniecznie trzeba zdawać sobie sprawę, że jest to bardzo duża kwota jeżeli chodzi o małą popularność elektromobilności jak w Polsce.

Porady samochodowe